vineri, 15 aprilie 2011

Umbrela Verde

Nu stiu daca ati observat bannerele aparute de curand la noi pe blog. Si daca da, daca ati avut pana acum curiozitatea de a descoperi la ce se refera. Asa ca am zis sa va atrag un pic atentia la o campanie care merita urmarita, sustinuta si ajutata.

Sa pastram Romania curata!


Voi profita putin de ocazie ca sa imi spun of-ul(ofu-rile:p). Este o chestiune care tine pana la urma de .. educatia pe care o primim noi. De faptul ca daca vrem sa avem o tara frumoasa si curata, trebuie sa ne pese si sa ne si ocupam de ea. Este ca o gospodarie mare cu un potential urias (si aici nu ma refer la investitiile din afara pentru ca nu cred ca ele sunt salvarea noastra). Avem de toate (mai putin ocean, haha) si ne toooot uitam la cioara de pe gardul vecin ca vai cat de bine este afara. De ce? Pentru ca aici e mizerie? Pentru ca aici oamenii sunt needucati? Pentru ca prin prizma unei libertati prost intelese fiecare face ce vrea "muschiul lui".. ca are "dreptul"? Da! Dar este tara noastra. Si daca am fi niste gospodari priceputi si ne-ar ajuta putin mai mult si legea ar arata ca titlul unui text din cartile de romana din generala, de pe vremuri: "un buchet de flori".
Si atunci ce este de facut? Ne complacem in continuare sa zicem: nu conteaza daca arunc gunoiul colectat selectiv, ca oricum vin oameni fara adapost si cotrobaie prin gunoaie si le amesteca, sau pur si simplu vin unii care arunca gunoi menajer intr-un container de hartie sau sticla etc.. Ne lasam batuti pentru ca centrele de colectare sunt deobicei in zone de centura, sau nu exista in localitatea unde locuim? Suntem indiferenti fata de cei care sfideaza reguli de bun simt si isi bat joc de locul in care toti traim?
Eu cred ca fiecare gest conteaza. Cred ca oamenii pot face o schimbare catre normalitate. Normal este sa pastram curat ce avem, sa respectam mediul inconjurator. Sa existe amenzi si daca chiar este nevoie paznici pentru inceput langa containerele de colectare selectiva. Cred ca ar trebui pedepsiti cei care murdaresc, polueaza si distrug. Si mai cred ca multi oameni ar trebui sa inteleaga ca a fi liber nu inseamna ca poti distruge, murdari si face rau celor din jur. Poti fi liber sa fumezi, atata timp cat acest lucru nu pune in pericol sanatatea celor din jur (nu mi se pare de exemplu normal sa se fumeze in si langa institutii si cladiri - ba chiar este o insulta cand vezi asa ceva langa o policlinica, de exemplu). Poti fi liber sa asculti orice gen muzical vrei la un volum care sa nu-i deranjeze pe cei din jur. Poti sa te imbraci cum vrei - sa adopti un stil care crezi ca te caracterizeaza, fara sa ii jignesti pe ceilalti, sa scuipi, sa mazgalesti ziduri, sau sa confunzi toaleta publica, cu holul unui bloc. A fi cool, smecher, grozav, nu inseamna a fi vandal, vulgar, violent si nesimtit (pentru ca te poti distra si fara sa lasi in urma ta semne vizibile sub forma unor gramezi de gunoaie).

Si partea buna este ca NU ESTI SINGUR! Exista organizatii si campanii care sustin o viata curata, care implicit este si mai sanatoasa. Umbrela Verde este un exemplu foarte bun si promit ca voi reveni cu articole referitoare la acest subiect:).

***

In alta ordine de idei, as vrea sa stiu ceva:
Cati dintre voi ati strans la scoala maculatura? Cati ati dus borcane? Sticle? Cati ati fost sa adunati castane? Cati ati participat la amenajarea parcului scolii, sau la ingrijirea acestuia primavara/toamna? Cati dintre voi ati copilarit in blocuri, sau comunitati care aratau ca iesite din cutie, cu perdelute curate, cu tablouri pe holul blocului si flori... Comunitati in care oamenii se ingrijeau (impreuna) ca blocul lor sa fie curat si frumos, ca gradinitele din jurul blocului sa arate bine si asa mai departe. Cati dintre voi au trait alaturi de oameni care se salutau respectuos, care se comportau civilizat? Si cand aceste lucruri au devenit amintiri?

4 comments :

CARMEN spunea... [Raspunde]

da, ai dreptate... De cate ori vin in concediu in tara, remarc cate gunoaie sunt aruncate in spatiile verzi, in natura!
O data, acum cativa ani eram cu prieteni in zona Herculane si in fiecare zi faceam drumetii si excursii. Când am ajuns la Izvorul Biger,de jur imprezurul minunatiei de cascade erau numai pungi si sticle de plastic, hartii pachete de tigari si alte gunoaie... Mie, in loc sa ma bucur de frumusetea naturii, mi-au dat lacrimile. Abia m-am abtinut sa nu incep sa adun gunoaiele, sa curat... am intrebat-o pe prietena mea daca nu au un sac in porbagaj, sa adunam gunoaiele. Eram insa in criza de timp, ca sa curatam acolo toti 4 ne lua cel putin o ora si... cu parere de rau am lasat totul asa...
La fel si in Muntii Apuseni, peste tot pe unde era acces turistic usor, era plin de gunoaie! Dumnezeule mare, ce este asa greu sa aduni resturile picnicului intr-o plasa sau in rucsac si sa le duci inapoi acasa, sa le arunci la cosul de gunoi?!
Peste tot, panouri mari cu anunturi de genul "nu arunca gunoiul în natura", dar ce folos?! Needucatii sunt si analfabeti, bag de seama! Imi amintesc sloganul "Glavoi fara gunoi"... ce m-a impresionat! pentru ca asemenea panouri in alte tari nu-si au rostul, pentru ca a avea grija de natura sta in legea firii!
Da, fac parte din generatia de pionieri si utecisti care aveau sarcina trimestriala sa adune maculatura, sticle si borcane si care iesea o data pe luna cu clasa intr-un parc din apropierea scolii sa adune hartiile si gunoaiele, in saci speciali.
Si da, am crescut la bloc, cu cheia de gat si da, am participat in fiecare saptamana la facut curatenie in spatul verde din jurul blocului. Si mai târziu, ca adult, primavara si toamna ieseam la actiunile de scara sau bloc, de infrumusetarea spatiului verde din cartier. Imi amintesc cu drag de fiecare din aceste actiuni.
M-am stabilit in urma cu 17 ani în Augsburg si acum, locuiesc intr-un cartier de case, unde fiecare are curtea plina de flori si gazonul este tuns regulat, in care pasarelele se inmultesc (suntem mandrii ca in cartier e plin de mierle, sticleti, pitigoi, etc) si iarna sunt protejate, amenajand cantine pentru vrabiute si celalate pasari autochtone. Toti in Romania se minuneaza ca regulamentu de iarna in cartier este ca trotuarul din jurul curtii sa fie curatat de zapada dimineata pana la ora 8 cel tarziu si apoi in cursul zilei, de cate ori este nevoie, asa incat pietonii sa nu intampine dificultati. Soselele le curata primariile, motiv pentru care, iarna este aproape ca vara (parafrazându-l pe Basescu), aici la noi ☺ Harnici si grijulii suntem toti, ca asta e mentalitatea.
Rux draga, daca mai multi ar gandi asa ca tine si ca mine, fiecare cartier ar avea un parc! Te pup <3

copilarim spunea... [Raspunde]

@CARMEN tot ce am scris atunci e valabil si azi, ba inca e mai rau....
Nu stiu exact care este interesul de a incuraja o asemenea atitudine.

Am multe povesti legate si de stransul dupa Dodo. Am fost mult timp singurii din oras care faceau acest lucru (nu din cauza legilor, pur si simplu). Am simtit si vazut priviri urate si cand strangeam .. batjocoritoare as spune chiar. Si am fost si atacata verbal in timp ce asteptam ca el sa termine ca sa strang. Si nici macar cand vedeau ca se insala nu incetau, din contra isi varsau si mai tare frustrarile pe noi.

Dar cred ca, atata timp cat nu uitam sa fim oameni nu este totul pierdut. Ma simt extrem de obosita.. si depasita de rautatea, inconstienta, nepasarea si egoismul celor din jur. Totusi incerc, in felul in care pot eu, sa inspir cumva, sa sustin cumva, o miscare normala pana la urma care sa ne ajute sa protejam planeta si.. pe noi insine.

Nici nu stiu daca Umbrele Verde mai functioneaza... din pacate legile nu sustin proiectele de gen (stiu pe cineva care voia sa adune sticle de pet si a trebuit sa abandoneze ca risca sa ramana si fara casa, masina fusese nevoit sa si-o vanda din cauza de taxe si alte bazaconii).

Si la noi este un domn care incearca sa infrumuseteze dealul din spatele blocurilor. El planteaza flori si trifoi... iar ceilalti arunca gunoaie... si distrug. :)

De blocul meu nu mai zic nimic.


Ma bucur insa enorm sa vad ca avem amintiri comune legate de un timp care a avut partile lui rele (ce inca sunt si acum din pacate) dar avut si multe parti bune, blamate si date uitarii. Ce deh.. era rau sa luam cumparaturile de la Alimentara in pungi de hartie si ne lipseau cele de plastic. Ha Ha Ha...



Stef Rof spunea... [Raspunde]

Se spune în popor sau poate în ardeal, poate, nu știu, că trebuie sa manânci un sac de sare pentru a cunoaste cu adevarat un om.. Eu nu cred deloc în sloganul ăsta..
Pentru mine, de exemplu, a fost nevoie doar de acest articol ca să o cunosc pe Rux..Nici nu mai ai nevoie de altceva sau de alte descrieri, pur și simplu rămâi mucles..Tot la fel nu-mi trebuie să cunosc o brută decât sa merg in spatele lui/ei doar cateva minute sa vad ce fel de "podoaba" se ascunde in inima lor.. E de ajuns să vezi "arta" cu care aruncă, distruge, murdareste, înjură, scuipă, tranteste, și cum se comportă in societate sau acasă, să-ţi dai seama cu cine ai de-a face..
Deșii crede-mă ca cu lacrimi în ochi am citit aceste rânduri, pentru ca văd zilnic in jurul meu acești "zmei" al libertății prost gândite și înțelese, și nu, nu sunt putini la număr..
Ști ce mă supără cel mai tare, ignoranța celor din jur ?
De ce doar rux spune și își descarcă off-urile, de ce doar noi strigăm în stanga si-n dreapta și facem observații celor certați cu civilizația, de ce trebuie să fi ecologist, ca să salvezi și să promovezi mediul, de ce trebe să fi activist să strigi impotriva nedreptatilor, de ce doar voluntarii fac treaba asta, ceilalți unde sunt ???
La un astfel de articol mă așteptam la cel puțin 100 de comentari, cred că am subestimat puțin..
De ce atât de puțini, de ce mor așa de repede organizațiile de protejare și de educare pentru mediu și verde, de ce, de ce, de ceee..???
Au trecut vreo 10 copii pe lângă mine și doar o fetiță abia cu gura pe sfert a zis un bună ziua, ce învață copiii ăștia la școală, poate ar fi o idee să merg să asist la cateva ore să văd ce se predă, sau să fie din familie această lipsă de disciplină ?
Poate să fie și faptul ca prea multi părinți își lasă odraslele cu bunicii, cu mătușa, cu sora, cu, cu și pleacă departe de ei pe plantatii si ingrijitori pentru alți copii și alți bunici, poate..
Ma opresc aici cu oful meu, Multumindu-ți Rux din Tot Sufletul pentru offul tău, pentru timpul acordat acestor gânduri și dorințe de mai bine pentru omenire și casa noastră Pământul..!!!
Îmi doresc foarte mult ca să continui cu ceea ce ai început și să nu te oprești, nici un ciot să nu-ti stea in cale, așa puțini cum suntem, Mergem Înainte și ne trăim povestea și visul nostru verde și curat..
Multă Sănătate alături de Familie și o Primăvară Frumoasă
îți Doresc !!!



copilarim spunea... [Raspunde]

@Rof Power Brickets situatia e cam asa.. in fine o sa fac o paralela cu o intamplare din facultate.
Se facea ca la orele de conversatie in franceza nimeni nu voia sa vorbeasca. Dar daca tu aveai initiativa, toata lumea susotea ca "vai isi da importanta bla bla bla"..
Apoi se facea ca la cele de conversatie in engleza toti alegeau subiecte arhicunoscute (gen Valentines, Homeless... ) si daca incercai sa iesi din tipar (aveam liber la ales tema) iti boicotau efectiv prezentarea si profesoara se comporta de parca nici nu era acolo..

Cam asa si in ziua de zi cu zi. Cand e vorba de facut ceva toti stau deoparte si daca incerci sa faci comenteaza (cum am vazut o doamna care era inarmata cu niste saci si manusi si aduna sticle si doze de pe jos). Iar daca incerci sa aduci in discutie subiecte importante care ne afecteaza pe toti in viata de zi cu zi (de ex manipularea, e un exemplu cat se poate de real si o intemplare cat se poate de reala.. cand mi-a fost blocata prezentarea) ceilalti vor sari efectiv pe tine.

Mi-e greu sa inteleg sincer. Ne-ar fi mai bine tuturor.
Apropo, Umbrela Verde nu mai exista ca proiect :(.

Trimiteți un comentariu